SøgSkriv eksempelvis uddannelse, adgangskrav til murer, kontakt etc.
Følg drømmen 24/7 - Bo på skolehjem med vennerne
Skolehjemmet på HEG bliver dit nye hjem, mens du tager din erhvervsuddannelse på skolen. Et ophold på skolehjemmet bliver din mulighed for at følge din drøm 24/7 og samtidig bo sammen med dine venner.
Skolehjemmet er for dig, som:
Kommer langvejs fra
Har mere end 5 kvarters transporttid mellem din bopæl og dit uddannelsessted
Og for dig, som gerne vil efterskoleoplevelsen lidt mere.
Et ophold på et skolehjem minder lidt om efterskoler og kostskoler – forskellen er bare, at eleverne er lidt ældre. Kært barn har mange navne, men om man kalder det et skolehjem, et elevhotel, college eller erhvervskollegie, så er det et trygt sted, hvor du kan bo sammen med andre unge, som også er ved at tage en uddannelse. Oveni det gode sociale miljø, hvor du kan få en masse gode venner, så står vores køkken også for lækker mad.
Flyt hjemmefra – uden at være alene
Ved at vælge skolehjemmet til, får du mulighed for at rykke teltpælene op hos mor og far og i stedet indlogere dig på vores skolehjem. På den måde kan du bo direkte på skolen og være fælles ikke bare om det faglige, men også om alt det andet. Et skolehjem er nemlig ikke blot et sted, hvor du bor, men også en hverdag fuld af liv, sjov, gode venner og fantastiske faciliteter. Det er her, du spiser, sover og hænger ud – døgnet rundt. Det er at følge drømmen 24/7.
Er du under 18 år, er hele pakken gratis. 24/7 vil du kunne færdes i et godt og sundt skolemiljø med et stærkt hold af kompetente lærere, aktivitetsmedarbejder, coach, studievejleder og skolehjemsvagter, kunne spise god, hjemmelavet mad morgen, middag og aften og boltre dig i et hav af fritidsaktiviteter uden at det koster dig en krone.
Der findes ingen hverken billigere eller bedre måde at prøve kræfter med livet, få en stærk, faglig uddannelse og en masse nye venner!
Skolehjemsvagterne sørger for, at du kommer op til rette tid til din undervisning, og aktivitetsmedarbejderen sørger for, at du ikke keder dig efter endt skoledag med en masse aktivitetstilbud.
Medarbejderne i vores køkken sørger for en sund og nærende kost med hele 5 måltider om dagen, og skolehjemmets kontaktperson står altid klar til at hjælpe dig med svar på spørgsmål, hjælp til tøjvask og andre praktiske gøremål.
Vi glæder os til at se dig!
Til nye elever vil jeg bare sige, at de bare skal springe ud i det! Det er i hvert fald det fedeste, jeg nogensinde har gjort, og man vil aldrig fortryde det. Det er det bedste, man kan gøre i livet, at komme ud og møde en masse nye mennesker, man aldrig har mødt før, som bliver til venskaber for livet.
Line - elev på skolehjemmet
Ofte stillede spørgsmål
Vi oplever tit, at der er mange praktiske spørgsmål forbundet med beslutningen om at bo på et skolehjem, mens man tager sin erhvervsuddannelse. Vi har samlet de mest typiske herunder. Mangler du svar på netop dit spørgsmål, så tag endelig fat i os.
For at blive optaget på skolehjemmet skal du være skolehjemsberettiget.
Det betyder, at du skal have mere end en time og et kvarters transporttid til nærmeste skole, der udbyder den uddannelse, du skal i gang med.
Det gælder også, hvis man skal fra skolens side vurdere, at en plads på skolehjemmet vil forbedre dine muligheder for at gennemføre din uddannelse, ligesom på en efterskole.
Kontakt vores vejledningscenter for at høre mere om dine muligheder.
Vores uddannelses- og erhvervsvejleder Hanne Kramer kan kontaktes på hk@heguddannelser.dk eller 9698 1066
Er du nysgerrig på hvordan skolehjemmet ser ud, så kan du få stillet noget af den her. Du er nemlig mulighed for at få en virtuel rundvisning på flere dele af skolehjemmet, herunder:
Rasmus og Mikkel fortæller, hvorfor de har valgt at bo på skolehjem
Rasmus og Mikkel fortæller, hvorfor de har valgt at bo på skolehjem
Hør hvad Rasmus og Mikkel, fra hhv. Solbjerg og Kirke Såby, har at fortælle om livet på skolehjemmet i Aars. De er begge ved at uddanne sig til landbrugsmaskin-mekanikere.
Livet på skolehjemmet i Aars er aldrig kedeligt. Efter skole er der rig mulighed for at deltage i alt fra sportsaktiviteter, lektiecafeer, klatrekursus, virksomhedsbesøg eller biografbesøg i byen. Du vælger selv, hvor meget du vil deltage i – men én ting kan vi love – du kommer til at have det sjovt med vennerne.
På HEG´s skolehjem i Aars bor der ca. 300 elever fra alle skolens forskellige uddannelser.
Et skolehjem er det hjem, som mange unge vælger at bo på, mens de tager deres uddannelse på den tilhørende skole.
Et ophold på et skolehjem er muligheden for at dyrke ens faglighed sammen med andre unge, samtidig med at man får nære venskaber.
Når man flytter hjemmefra, kan det være rart at have andre unge og voksne tæt på. På et skolehjem vil du altid have nogen at tale med, mens du samtidig har muligheden for at trække dig tilbage på værelset.
Når du bo på skolehjem har du også mulighed for at deltage i massevis af aktiviteter sammen med andre unge.
Samtidig behøver du ikke at tænke over at lave mad. Som elev på skolehjemmet får du serveret alle dagens måltider i spisesalen.
Priser for at bo på skolehjemmet:
Over 18 år, inkl. kost: Kr. 612, - pr. uge (2024) Elever med uddannelsesaftale: Kr. 0,00. Elever med forsørgerpligt: Kr. 0,00. Hvis du er under 18 år og ikke har nogen uddannelsesaftale kan du få oplyst din pris ved at henvende til skolens vejleder eller uddannelsessekretærer.
Forsørger Beboere på skolehjemmet med forsørgerpligt for børn under 18 år fritages for betaling af skolehjemsbidraget. Der skal udfyldes en ansøgning, som skal afleveres hos uddannelsessekretæren med kopi af fødsels- eller dåbsattest for barnet.
Er det tilfældet for dig, så kontakt en af vores uddannelses- og erhvervsvejledere
For at blive optaget på skolehjemmet skal du være skolehjemsberettiget. Det betyder, at du skal have mere end en time og et kvarters transporttid til nærmeste skole, der udbyder den uddannelse, du skal i gang med.
Vi har indkvartering på henholdsvis, enkelt, dobbelt og trepersoners værelser.
Du skal selv holde orden og gøre rent på dit værelse. Der er dyne, hovedpude og undermadras på værelset, men du skal selv medbringe sengelinned (lagen, dyne- og pudebetræk og håndklæder). Du er ansvarlig for værelset, og hæfter for eventuelle skader på værelset.
Et skolehjem er ikke blot et sted, du bor, men også en ramme om social udvikling og fagligt netværk. Det er her du spiser, sover og hænger ud - døgnet rundt. Det er at følge drømmen 24/7.
24/7 vil du færdes i et godt og sundt skolemiljø med et stærkt hold af kompetente lærere, aktivitetsmedarbejder, coach, studievejleder og skolehjemsvagter. Du vil kunne spise god hjemmelavet mad morgen, middag og aften og boltre dig i et hav af fritidsaktiviteter.
Vi giver dig et springbræt til at stå på egne ben efter endt uddannelse. Vi gør vores bedste for, at du under din uddannelse får et stabilt og trygt ophold med klar kommunikation og masser af smil.
Ved sygdom skal man henvende sig i receptionen i dagtimerne og vagten i aftentimerne, og der skal registreres fravær på Studie+. Sygemeldingen foregår ved enten telefonisk eller personlig henvendelse. Personalet fra receptionen og vagten vil løbende tilse dig og sørge for læge, hvis det er nødvendigt.
Medicin, herunder smertestillende, medbringes hjemmefra, da dette ikke kan udleveres af skolen.
Elevvagtordning
Der er på skolehjemmet en elevvagtordning (kl. 20.30 med oprydning i spisesalen), som du er forpligtet til at deltage i. Vagterne deles mellem de grundforløbselever, som bor på skolehjemmet. Arbejdet består i: • Oprydning og udluftning af fælles opholdsrum • Fejning og aftørring af borde i spisesalen/buffeten. • Indberetning til receptionen eller vagten om eventuelle overtrædelser af skolehjemmets regler • Medvirke til ro og orden på skolehjemmet
Elevvagtordningen er indført som et gode for eleverne og bygger på kammeratskab, hjælpsomhed og en passende selvjustits. Du får en sms, når det er din tur.
Du er selv ansvarlig for at finde en afløser, hvis du er forhindret.
Beboermøde Vi afholder beboermøde hver første onsdag i måneden kl. 15.05 - 16.00 i spisesalen. Alle skolehjemselever er velkommen. Vi drøfter bl.a. følgende punkter på dagsorden:
1: Undervisning 2: Kost 3: Værelser 4: Samarbejde med skolehjemmets personale 5: Evaluering ved afrejse 6: Evt.
Som skolehjemselev spiser du morgenmad, frokost, aftensmad og aftenkaffe i vores kantine.
Morgenvækning Kl. 07:30. Vagten kalder over højtaleranlægget og vækker 1. gang.
Hvis du har meget svært ved at komme op om morgenen, kan du bestille/aftale vækning hos skolehjemsvagten.
Det er ikke tilladt at ryge på skolens område, ej heller E-cigaretter. Skolen er røgfri i skoletiden, uanset om det er på skolens matrikel eller udenfor. Skoletiden defineres fra kl. 7.30 - 16.00.
Udenfor skoletiden må der ryges på de anviste steder.
Der er alkoholforbud på skolen, hvilket betyder, at der ej heller må opbevares alkohol på værelserne. Findes der alkohol på værelserne, betyder det en uges bortvisning fra skolehjemmet, besked til mester samt forældre, hvis du er u/18 år.
Hash og andre euforiserende stoffer er ej heller tilladt på skolehjemmet. Hvis vi har mistanke om påvirkning af ovenstående, har vi ret til at tage en test, og herefter har du mulighed for at deltage i et behandlingsforløb, som du skal opfylde for at fortsætte som elev på skolen.
Rygning er et stort sundhedsproblem blandt unge. På HEG har vi taget stilling til problematikken og ønsker aktivt at dæmme op for denne tendens. Vi har derfor valgt at være 100% røgfri skole, hvorfor ingen må ryge i skoletiden, tidsrummet kl. 7.30 til kl. 16.00. Uden for skoletiden må der udelukkende ryges på særligt anviste pladser.
Er du i bil kan du parkere på elev- og kursistparkeringen P2 - P14.
Ny skolehjemselev
ANKOMST/INDKVARTERING
Indkvartering forgår ved, at du melder dig hos vagten på tidspunktet, der står på din indkaldelse. Vagten vil herefter vise dig dit værelse og faciliteterne i huset. Hvis du er forhindret i at møde til denne tid, så kontakt venligst skolen.
Indkvarteringen foregår på dobbeltværelser med fælles toilet og bad. Der kan forekomme værelsesflytning i løbet af opholdet. I perioder hvor kapaciteten på skolehjemmet ikke er tilstrækkelig, kan det i nogle tilfælde blive aktuelt med ekstern indkvartering f.eks. ved Sport & Academy i Farsø.
VÆRELSET
Du skal selv holde orden og gøre rent på dit værelse. Affald skal bæres ud i containerne minimum en gang ugentligt og en servicemedarbejder vil med mellemrum komme og tilse, at værelserne er i ordentlig stand. En gang om dagen vil der blive soigneret af skolens rengøringspersonale. Dette forudsætter dog at der er ryddet op på værelset. Manglede oprydning og rengøring bliver faktureret jf. ordensreglerne.
Der er dyne, hovedpude og undermadras på værelset, men du skal selv medbringe linned (lagen, dyne- og pudebetræk og håndklæder). Manglende anvendelse bliver faktureret jf. ordensreglerne.
Du er ansvarlig for værelset, og hæfter for eventuelle skader på værelset (inventar og installationer). Det er dermed vigtigt at kontrollere værelset for fejl og mangler, som noteres på den elektroniske mangelliste inden 3 dage, efter ankomst. (Vejledning forefindes på skolens hjemmeside, under fanen ”skolehjem”).
VIGTIGE TIDER Morgenvækning Kl. 07:30. Vagten kalder over højtaleranlægget og vækker 1. gang. Hvis du har meget svært ved at komme op om morgenen, kan du bestille / aftale vækning hos skolehjemsvagten.
Der er på skolehjemmet en elevvagtordning (kl. 20:30 med oprydning i spisesalen), som du er forpligtet til at deltage i, ellers har det konsekvenser for dig og resten af de boende elever på skolehjemmet. Vagterne fordeles mellem de elever, der bor på skolehjemmet. Pligterne består i: - Oprydning og udluftning af fælles opholdsrum. - Indberetning til receptionen eller vagten om eventuelle overtrædelser af skolehjemmets regler. - Medvirke til ro og orden på skolehjemmet.
AFREJSE
Når tiden er kommet til afrejse, skal nøgler afleveres om morgenen senest kl. 08:00 i receptionen. Værelset tjekkes for eventuelle skader eller mangler i løbet af dagen af en service medarbejder. Du behøver derfor ikke at være tilstede på værelset, men vil blive kontaktet efterfølgende, hvis der findes fejl og mangler, som ikke er opgivet på mangellisten ved indflytning. Du er erstatningsansvarlig for forvoldte skader. Bemærk! Du skal altid afrejse i.f.m. ferie og undervisningsfrie perioder.
WEEKEND
Elever, som har meget langt hjem til deres bopæl, kan bevilges ophold på skolen i weekenden. Øvrige elever har ikke adgang til skolehjemmet i weekenden. Ønske om ophold i weekender skal meddeles til receptionen, senest onsdag eftermiddag før weekenden. Tilmelding sker ved betaling via mobilepay, samtidig med at du tilmelder dig i receptionen. Ophold og forplejning i weekenden koster kr. 200,-. Vi forventer, at du rydder op efter dig selv og i øvrigt behandler skolens lokaler og ejendom på en ordentligt måde – ordensreglementet er også gældende i weekenden. Det er ikke tilladt at have gæster i weekenden. I weekender med boende elever udpeges en elevvagt for overstående, og der er ligeledes tilkaldevagt for en skolehjemsvagt tilknyttet, hvis der opstår behov herfor.
BRANDINSTRUKS
På samtlige værelser og lokaler er der opsat brandinstrukser, som du skal læse og sætte dig ind i ved ankomst. Der er automatisk brandalarmeringsanlæg på skolehjemmet og med jævne mellemrum er der brandøvelser.
FORSIKRING
Opholdet på skolehjemmet er ikke omfattet af skolens forsikring. Vi anbefaler, at man selv undersøger om man er dækket af egen forsikring.
Skolen skal være et rart sted at være for alle – både for elever, lærere og øvrige ansatte. Derfor har vi alle et ansvar for at gøre, hvad vi kan for, at der er plads til os alle, at alle trives, og alle får det bedst mulige udbytte af undervisningen.
Telefon: Elever kan på hverdage ringe til skolens reception fra kl. 07:30 - 15:30 på tlf. 9698 1000
Vagten træffes fra kl. 15:30 på tlf. 9698 1024
Aktivitetsmedarbejder kan træffes hverdage fra kl. 07:45 - 15:30 tlf. 23396314
Elevcoach kan træffes hverdage fra kl. 08:00 - 16:00 tlf. 6155 4068
Din adresse: Din postadresse under opholdet er: Dit navn og værelsesnummer c/o HEG - Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser Skolehjemmet Østre Boulevard 10 9600 Aars
Du skal ikke ændre din folkeregisteradresse. Du skal kun meddele adresseændring til posthuset.
Post kan afhentes i receptionen alle dage: mandag til torsdag fra kl. 07:30 – 15:30 og fredag fra kl. 07:30 – 14:10.
Parkering: Er du i bil kan du parkere på elev- og kursistparkeringen P2 - P14. Det er ikke tilladt at parkere langs Vølundsvej.
HUSORDEN:
- Musik er dejligt, men tag hensyn til din nabo (ro kl. 22:30). - Service må ikke fjernes fra kantinen. - Ryd altid op efter dig i fællesrummene. - Vold eller trusler mod andre, tyveri og hærværk samt mobning vil medføre øjeblikkelig bortvisning fra skolehjemmet.
Aktivitets- & beboermøde: Der afholdes aktivitets- og beboermøde den 1. onsdag i hver måned kl. 15:05 - 16:00 i skolens kantine. Vi drøfter stort som småt, og alle skolens elever er velkommen til at møde op. Den faste dagsorden vedrører undervisning, aktiviteter, kost, værelserne og samarbejdet med skolehjemmets personale.
Du skal selv medbringe: • Den skriftlige indkaldelse • Nem-ID (anmodning om udbetaling af befordring og udfyldelse af mangelliste) • Sygesikringsbevis • Attest, hvis du lider af en sygdom, der kræver særlige forholdsregler • Evt. medicin (skolen udleverer ikke smertestillende) • Idrætstøj, hvis dette har interesse • Evt. badetøj • Sengetøj
Gæster: Det er kun tilladt at have gæster på skolehjemmet i tidsrummet 15 – 22.30.,efter aftale med medarbejder.
Vaskeri: Der er vaskemaskine og tørretumbler til fri afbenyttelse, for boende elever, i kælderen (under receptionen). Vaskemidlet doseres automatisk – du skal blot vælge program. Vær opmærksom på, at uafhentet vasketøj fjernes to gange om ugen.
IT-UDSTYR & INTERNET: I krostuen på 1. sal, forefindes IT-rum med pc’er og printer, som er til fri afbenyttelse for skolens elever.
Brug af IT-udstyr og internetadgang skal altid ske i henhold til ”Retningslinjer for brug af IT-udstyr og internetadgang på HEG”.
FORSØRGER: Beboere, på skolehjemmet, med forsørgerpligt for børn under 18 år, fritages for betaling af skolehjemsbidraget. Udfyld venligst blanketten fra skolens hjemmeside og aflever denne ved uddannelsessekretæren med kopi af fødsels- eller dåbsattest for barnet.
RYGNING, ALKOHOL & STOFFER: Det er ikke tilladt at ryge på skolens område, ej heller E-cigaretter. Der er røgfri skoletid hver dag i tidsrummet 07.45-16.00.
Der er alkoholforbud på skolen, hvilket betyder at der ej heller må opbevares alkohol på værelserne. Findes der alkohol på værelserne betyder det én uges bortvisning fra skolehjemmet, besked til mester samt forældre hvis du er u/18 år. Hash og andre euforiserende stoffer er ej heller tilladt på skolehjemmet.
Hvis vi har mistanke om påvirkning af ovenstående, har vi ret til at tage en test, og herefter har du mulighed for at deltage i et behandlingsforløb som du skal opfylde, for at fortsætte som elev på skolen.
Kontakt
På skolehjemmet er der personale hele døgnet, dog kun tilkaldevagt i weekenden.
”Sammenholdet er virkelig godt, fordi du hele tiden er sammen med dine kammerater. Vi kan lave alt muligt, spille billard, tage i svømmehallen nede i byen, vi kan træne nede i træningscenteret i hallen og kælderen, - der er vanvittigt mange ting!” “Hvis du keder dig, så er det i hvert fald din egen skyld!”
På HEG’s Skolehjem bor der elever fra mange forskellige uddannelser, som i fritiden kan have glæde af et socialt og aktivt fællesskab, ved siden af hverdagens uddannelse.
Skolehjemmet tilbyder en række fritidsaktiviteter, som man frit kan vælge imellem. Biograf med Playstation 4, Billard/ Pool, Bordtennis, Dart, Airhockey, Bordfodbold, IT lokale, Krostue med radio og TV, Sportshal ”Energien”, Motionsrum, Beachvolley, Tennisbane, Udendørs basketball, Klatretårn, MTB cykler m.m.
Reglementet og sikkerhedsretningslinjer for aktiviteterne skal overholdes. Lokalerne aflåses kl. 22.30 på hverdage.
Aktivitetstilbuddene er rigtig gode her omkring, der er mange forskellige aktiviteter til hver mand. Der er alt fra udspring fra tårnet, til at man kan komme ned og cykle på MTB i de omkringliggende skove. Og du kan komme over og spille i hallen hvis det er det du gerne vil.
Du kan desuden deltage i følgende aktiviteter i nærområdet til favorable priser: > Aars svømmehal > Biografbilletter til Aars Teater Bio > Gokart hos Himmerlands Gokart Center > Tropisk badeland hos Landal Feriepark i Rønbjerg > Himmerland Fodboldgolf > Golf hos Aars Golfklub
Vi henviser til prislisten, som ligger i mappen på skolehjemsværelset samt på hjemmesiden (med forbehold for prisstigninger).
Der vil ugentligt være åbent “værksted” i vores smedeværksted og i autoværksted med tilknyttet lærer.
Løbende er der forskellige aktiviteter som fx virksomhedsbesøg, foredrag mv. Er du på Facebook er du velkommen til at følge vores side herinde @skolehjemaars. Her bliver løbende lagt informationer op omkring aktiviteter og eventuelle ændringer.
Når tiden kommer til afrejse, skal værelsesnøglen/brikken afleveres om morgenen kl. 8.00 i receptionen.
Værelset tjekkes for eventuelle skader eller mangler i løbet af dagen af en servicemedarbejder.
Du behøver derfor ikke at være tilstede på værelset, men du vil blive kontaktet efterfølgende, hvis der findes fejl og mangler, som ikke er opgivet på mangellisten ved indflytning.
Du er erstatningsansvarlig for forvoldte skader. Bemærk! Du skal altid afrejse i forbindelse med ferie og undervisningsfrie perioder.
På HEG´s skolehjem i Aars bor der ca. 300 elever fra alle skolens forskellige uddannelser.
Et skolehjem er det hjem, som mange unge vælger at bo på, mens de tager deres uddannelse på den tilhørende skole.
Et ophold på et skolehjem er muligheden for at dyrke ens faglighed sammen med andre unge, samtidig med at man får nære venskaber.
Når man flytter hjemmefra, kan det være rart at have andre unge og voksne tæt på. På et skolehjem vil du altid have nogen at tale med, mens du samtidig har muligheden for at trække dig tilbage på værelset.
Når du bo på skolehjem har du også mulighed for at deltage i massevis af aktiviteter sammen med andre unge.
Samtidig behøver du ikke at tænke over at lave mad. Som elev på skolehjemmet får du serveret alle dagens måltider i spisesalen.
Priser for at bo på skolehjemmet:
Over 18 år, inkl. kost: Kr. 612, - pr. uge (2024) Elever med uddannelsesaftale: Kr. 0,00. Elever med forsørgerpligt: Kr. 0,00. Hvis du er under 18 år og ikke har nogen uddannelsesaftale kan du få oplyst din pris ved at henvende til skolens vejleder eller uddannelsessekretærer.
Forsørger Beboere på skolehjemmet med forsørgerpligt for børn under 18 år fritages for betaling af skolehjemsbidraget. Der skal udfyldes en ansøgning, som skal afleveres hos uddannelsessekretæren med kopi af fødsels- eller dåbsattest for barnet.
Er det tilfældet for dig, så kontakt en af vores uddannelses- og erhvervsvejledere
For at blive optaget på skolehjemmet skal du være skolehjemsberettiget. Det betyder, at du skal have mere end en time og et kvarters transporttid til nærmeste skole, der udbyder den uddannelse, du skal i gang med.
Vi har indkvartering på henholdsvis, enkelt, dobbelt og trepersoners værelser.
Du skal selv holde orden og gøre rent på dit værelse. Der er dyne, hovedpude og undermadras på værelset, men du skal selv medbringe sengelinned (lagen, dyne- og pudebetræk og håndklæder). Du er ansvarlig for værelset, og hæfter for eventuelle skader på værelset.
Et skolehjem er ikke blot et sted, du bor, men også en ramme om social udvikling og fagligt netværk. Det er her du spiser, sover og hænger ud - døgnet rundt. Det er at følge drømmen 24/7.
24/7 vil du færdes i et godt og sundt skolemiljø med et stærkt hold af kompetente lærere, aktivitetsmedarbejder, coach, studievejleder og skolehjemsvagter. Du vil kunne spise god hjemmelavet mad morgen, middag og aften og boltre dig i et hav af fritidsaktiviteter.
Vi giver dig et springbræt til at stå på egne ben efter endt uddannelse. Vi gør vores bedste for, at du under din uddannelse får et stabilt og trygt ophold med klar kommunikation og masser af smil.
Ved sygdom skal man henvende sig i receptionen i dagtimerne og vagten i aftentimerne, og der skal registreres fravær på Studie+. Sygemeldingen foregår ved enten telefonisk eller personlig henvendelse. Personalet fra receptionen og vagten vil løbende tilse dig og sørge for læge, hvis det er nødvendigt.
Medicin, herunder smertestillende, medbringes hjemmefra, da dette ikke kan udleveres af skolen.
Elevvagtordning
Der er på skolehjemmet en elevvagtordning (kl. 20.30 med oprydning i spisesalen), som du er forpligtet til at deltage i. Vagterne deles mellem de grundforløbselever, som bor på skolehjemmet. Arbejdet består i: • Oprydning og udluftning af fælles opholdsrum • Fejning og aftørring af borde i spisesalen/buffeten. • Indberetning til receptionen eller vagten om eventuelle overtrædelser af skolehjemmets regler • Medvirke til ro og orden på skolehjemmet
Elevvagtordningen er indført som et gode for eleverne og bygger på kammeratskab, hjælpsomhed og en passende selvjustits. Du får en sms, når det er din tur.
Du er selv ansvarlig for at finde en afløser, hvis du er forhindret.
Beboermøde Vi afholder beboermøde hver første onsdag i måneden kl. 15.05 - 16.00 i spisesalen. Alle skolehjemselever er velkommen. Vi drøfter bl.a. følgende punkter på dagsorden:
1: Undervisning 2: Kost 3: Værelser 4: Samarbejde med skolehjemmets personale 5: Evaluering ved afrejse 6: Evt.
Som skolehjemselev spiser du morgenmad, frokost, aftensmad og aftenkaffe i vores kantine.
Morgenvækning Kl. 07:30. Vagten kalder over højtaleranlægget og vækker 1. gang.
Hvis du har meget svært ved at komme op om morgenen, kan du bestille/aftale vækning hos skolehjemsvagten.
Det er ikke tilladt at ryge på skolens område, ej heller E-cigaretter. Skolen er røgfri i skoletiden, uanset om det er på skolens matrikel eller udenfor. Skoletiden defineres fra kl. 7.30 - 16.00.
Udenfor skoletiden må der ryges på de anviste steder.
Der er alkoholforbud på skolen, hvilket betyder, at der ej heller må opbevares alkohol på værelserne. Findes der alkohol på værelserne, betyder det en uges bortvisning fra skolehjemmet, besked til mester samt forældre, hvis du er u/18 år.
Hash og andre euforiserende stoffer er ej heller tilladt på skolehjemmet. Hvis vi har mistanke om påvirkning af ovenstående, har vi ret til at tage en test, og herefter har du mulighed for at deltage i et behandlingsforløb, som du skal opfylde for at fortsætte som elev på skolen.
Rygning er et stort sundhedsproblem blandt unge. På HEG har vi taget stilling til problematikken og ønsker aktivt at dæmme op for denne tendens. Vi har derfor valgt at være 100% røgfri skole, hvorfor ingen må ryge i skoletiden, tidsrummet kl. 7.30 til kl. 16.00. Uden for skoletiden må der udelukkende ryges på særligt anviste pladser.
Er du i bil kan du parkere på elev- og kursistparkeringen P2 - P14.
Ny skolehjemselev
Ny skolehjemselev
ANKOMST/INDKVARTERING
Indkvartering forgår ved, at du melder dig hos vagten på tidspunktet, der står på din indkaldelse. Vagten vil herefter vise dig dit værelse og faciliteterne i huset. Hvis du er forhindret i at møde til denne tid, så kontakt venligst skolen.
Indkvarteringen foregår på dobbeltværelser med fælles toilet og bad. Der kan forekomme værelsesflytning i løbet af opholdet. I perioder hvor kapaciteten på skolehjemmet ikke er tilstrækkelig, kan det i nogle tilfælde blive aktuelt med ekstern indkvartering f.eks. ved Sport & Academy i Farsø.
VÆRELSET
Du skal selv holde orden og gøre rent på dit værelse. Affald skal bæres ud i containerne minimum en gang ugentligt og en servicemedarbejder vil med mellemrum komme og tilse, at værelserne er i ordentlig stand. En gang om dagen vil der blive soigneret af skolens rengøringspersonale. Dette forudsætter dog at der er ryddet op på værelset. Manglede oprydning og rengøring bliver faktureret jf. ordensreglerne.
Der er dyne, hovedpude og undermadras på værelset, men du skal selv medbringe linned (lagen, dyne- og pudebetræk og håndklæder). Manglende anvendelse bliver faktureret jf. ordensreglerne.
Du er ansvarlig for værelset, og hæfter for eventuelle skader på værelset (inventar og installationer). Det er dermed vigtigt at kontrollere værelset for fejl og mangler, som noteres på den elektroniske mangelliste inden 3 dage, efter ankomst. (Vejledning forefindes på skolens hjemmeside, under fanen ”skolehjem”).
VIGTIGE TIDER Morgenvækning Kl. 07:30. Vagten kalder over højtaleranlægget og vækker 1. gang. Hvis du har meget svært ved at komme op om morgenen, kan du bestille / aftale vækning hos skolehjemsvagten.
Der er på skolehjemmet en elevvagtordning (kl. 20:30 med oprydning i spisesalen), som du er forpligtet til at deltage i, ellers har det konsekvenser for dig og resten af de boende elever på skolehjemmet. Vagterne fordeles mellem de elever, der bor på skolehjemmet. Pligterne består i: - Oprydning og udluftning af fælles opholdsrum. - Indberetning til receptionen eller vagten om eventuelle overtrædelser af skolehjemmets regler. - Medvirke til ro og orden på skolehjemmet.
AFREJSE
Når tiden er kommet til afrejse, skal nøgler afleveres om morgenen senest kl. 08:00 i receptionen. Værelset tjekkes for eventuelle skader eller mangler i løbet af dagen af en service medarbejder. Du behøver derfor ikke at være tilstede på værelset, men vil blive kontaktet efterfølgende, hvis der findes fejl og mangler, som ikke er opgivet på mangellisten ved indflytning. Du er erstatningsansvarlig for forvoldte skader. Bemærk! Du skal altid afrejse i.f.m. ferie og undervisningsfrie perioder.
WEEKEND
Elever, som har meget langt hjem til deres bopæl, kan bevilges ophold på skolen i weekenden. Øvrige elever har ikke adgang til skolehjemmet i weekenden. Ønske om ophold i weekender skal meddeles til receptionen, senest onsdag eftermiddag før weekenden. Tilmelding sker ved betaling via mobilepay, samtidig med at du tilmelder dig i receptionen. Ophold og forplejning i weekenden koster kr. 200,-. Vi forventer, at du rydder op efter dig selv og i øvrigt behandler skolens lokaler og ejendom på en ordentligt måde – ordensreglementet er også gældende i weekenden. Det er ikke tilladt at have gæster i weekenden. I weekender med boende elever udpeges en elevvagt for overstående, og der er ligeledes tilkaldevagt for en skolehjemsvagt tilknyttet, hvis der opstår behov herfor.
BRANDINSTRUKS
På samtlige værelser og lokaler er der opsat brandinstrukser, som du skal læse og sætte dig ind i ved ankomst. Der er automatisk brandalarmeringsanlæg på skolehjemmet og med jævne mellemrum er der brandøvelser.
FORSIKRING
Opholdet på skolehjemmet er ikke omfattet af skolens forsikring. Vi anbefaler, at man selv undersøger om man er dækket af egen forsikring.
Skolen skal være et rart sted at være for alle – både for elever, lærere og øvrige ansatte. Derfor har vi alle et ansvar for at gøre, hvad vi kan for, at der er plads til os alle, at alle trives, og alle får det bedst mulige udbytte af undervisningen.
Telefon: Elever kan på hverdage ringe til skolens reception fra kl. 07:30 - 15:30 på tlf. 9698 1000
Vagten træffes fra kl. 15:30 på tlf. 9698 1024
Aktivitetsmedarbejder kan træffes hverdage fra kl. 07:45 - 15:30 tlf. 23396314
Elevcoach kan træffes hverdage fra kl. 08:00 - 16:00 tlf. 6155 4068
Din adresse: Din postadresse under opholdet er: Dit navn og værelsesnummer c/o HEG - Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser Skolehjemmet Østre Boulevard 10 9600 Aars
Du skal ikke ændre din folkeregisteradresse. Du skal kun meddele adresseændring til posthuset.
Post kan afhentes i receptionen alle dage: mandag til torsdag fra kl. 07:30 – 15:30 og fredag fra kl. 07:30 – 14:10.
Parkering: Er du i bil kan du parkere på elev- og kursistparkeringen P2 - P14. Det er ikke tilladt at parkere langs Vølundsvej.
HUSORDEN:
- Musik er dejligt, men tag hensyn til din nabo (ro kl. 22:30). - Service må ikke fjernes fra kantinen. - Ryd altid op efter dig i fællesrummene. - Vold eller trusler mod andre, tyveri og hærværk samt mobning vil medføre øjeblikkelig bortvisning fra skolehjemmet.
Aktivitets- & beboermøde: Der afholdes aktivitets- og beboermøde den 1. onsdag i hver måned kl. 15:05 - 16:00 i skolens kantine. Vi drøfter stort som småt, og alle skolens elever er velkommen til at møde op. Den faste dagsorden vedrører undervisning, aktiviteter, kost, værelserne og samarbejdet med skolehjemmets personale.
Du skal selv medbringe: • Den skriftlige indkaldelse • Nem-ID (anmodning om udbetaling af befordring og udfyldelse af mangelliste) • Sygesikringsbevis • Attest, hvis du lider af en sygdom, der kræver særlige forholdsregler • Evt. medicin (skolen udleverer ikke smertestillende) • Idrætstøj, hvis dette har interesse • Evt. badetøj • Sengetøj
Gæster: Det er kun tilladt at have gæster på skolehjemmet i tidsrummet 15 – 22.30.,efter aftale med medarbejder.
Vaskeri: Der er vaskemaskine og tørretumbler til fri afbenyttelse, for boende elever, i kælderen (under receptionen). Vaskemidlet doseres automatisk – du skal blot vælge program. Vær opmærksom på, at uafhentet vasketøj fjernes to gange om ugen.
IT-UDSTYR & INTERNET: I krostuen på 1. sal, forefindes IT-rum med pc’er og printer, som er til fri afbenyttelse for skolens elever.
Brug af IT-udstyr og internetadgang skal altid ske i henhold til ”Retningslinjer for brug af IT-udstyr og internetadgang på HEG”.
FORSØRGER: Beboere, på skolehjemmet, med forsørgerpligt for børn under 18 år, fritages for betaling af skolehjemsbidraget. Udfyld venligst blanketten fra skolens hjemmeside og aflever denne ved uddannelsessekretæren med kopi af fødsels- eller dåbsattest for barnet.
RYGNING, ALKOHOL & STOFFER: Det er ikke tilladt at ryge på skolens område, ej heller E-cigaretter. Der er røgfri skoletid hver dag i tidsrummet 07.45-16.00.
Der er alkoholforbud på skolen, hvilket betyder at der ej heller må opbevares alkohol på værelserne. Findes der alkohol på værelserne betyder det én uges bortvisning fra skolehjemmet, besked til mester samt forældre hvis du er u/18 år. Hash og andre euforiserende stoffer er ej heller tilladt på skolehjemmet.
Hvis vi har mistanke om påvirkning af ovenstående, har vi ret til at tage en test, og herefter har du mulighed for at deltage i et behandlingsforløb som du skal opfylde, for at fortsætte som elev på skolen.
Kontakt
Kontakt
På skolehjemmet er der personale hele døgnet, dog kun tilkaldevagt i weekenden.
”Sammenholdet er virkelig godt, fordi du hele tiden er sammen med dine kammerater. Vi kan lave alt muligt, spille billard, tage i svømmehallen nede i byen, vi kan træne nede i træningscenteret i hallen og kælderen, - der er vanvittigt mange ting!” “Hvis du keder dig, så er det i hvert fald din egen skyld!”
På HEG’s Skolehjem bor der elever fra mange forskellige uddannelser, som i fritiden kan have glæde af et socialt og aktivt fællesskab, ved siden af hverdagens uddannelse.
Skolehjemmet tilbyder en række fritidsaktiviteter, som man frit kan vælge imellem. Biograf med Playstation 4, Billard/ Pool, Bordtennis, Dart, Airhockey, Bordfodbold, IT lokale, Krostue med radio og TV, Sportshal ”Energien”, Motionsrum, Beachvolley, Tennisbane, Udendørs basketball, Klatretårn, MTB cykler m.m.
Reglementet og sikkerhedsretningslinjer for aktiviteterne skal overholdes. Lokalerne aflåses kl. 22.30 på hverdage.
Aktivitetstilbuddene er rigtig gode her omkring, der er mange forskellige aktiviteter til hver mand. Der er alt fra udspring fra tårnet, til at man kan komme ned og cykle på MTB i de omkringliggende skove. Og du kan komme over og spille i hallen hvis det er det du gerne vil.
Du kan desuden deltage i følgende aktiviteter i nærområdet til favorable priser: > Aars svømmehal > Biografbilletter til Aars Teater Bio > Gokart hos Himmerlands Gokart Center > Tropisk badeland hos Landal Feriepark i Rønbjerg > Himmerland Fodboldgolf > Golf hos Aars Golfklub
Vi henviser til prislisten, som ligger i mappen på skolehjemsværelset samt på hjemmesiden (med forbehold for prisstigninger).
Der vil ugentligt være åbent “værksted” i vores smedeværksted og i autoværksted med tilknyttet lærer.
Løbende er der forskellige aktiviteter som fx virksomhedsbesøg, foredrag mv. Er du på Facebook er du velkommen til at følge vores side herinde @skolehjemaars. Her bliver løbende lagt informationer op omkring aktiviteter og eventuelle ændringer.
Når tiden kommer til afrejse, skal værelsesnøglen/brikken afleveres om morgenen kl. 8.00 i receptionen.
Værelset tjekkes for eventuelle skader eller mangler i løbet af dagen af en servicemedarbejder.
Du behøver derfor ikke at være tilstede på værelset, men du vil blive kontaktet efterfølgende, hvis der findes fejl og mangler, som ikke er opgivet på mangellisten ved indflytning.
Du er erstatningsansvarlig for forvoldte skader. Bemærk! Du skal altid afrejse i forbindelse med ferie og undervisningsfrie perioder.