På denne side kan du finde information om brugen af skolens IT-systemer.
IT-support Har du behov for hjælp fra skolens IT-afdeling, så kontakt os på support@heguddannelser.dk
I Aars-afdelingen er der også mulighed for at få hjælp i IT-caféen hver onsdag kl. 14.00 - 16.00 i Oasen i Aars. I Hobro-afdelingen kan du få IT-hjælp om onsdagen kl. 8.00 - 15.30 hvor der vil være en IT-medarbejder tilstede.
Du finder svar på de oftest stillede spørgsmål herunder.
Alle elever på HEG har to brugerkonti, som skal benyttes i forskellige sammenhænge:
Uni-login Uni-login er en centralt styret konto, som benyttes bredt til en række undervisningssystemer. Uni-login skal benyttes alle de steder, som konkret spørger efter Uni-login, eksempelvis Uddata+ og Yourspace (Moodle). Kender du allerede dit Uni-login fra tidligere skolegang, vil det være samme brugernavn og adgangskode, som du skal benytte på HEG. Kender du ikke dit Uni-login, er det muligt at logge på med NemID, og herefter oprette en ny kode. F.eks. via siden www.mitunilogin.dk
Skolekonto Skolekontoen benyttes til skolens "lokale systemer", til Wifi adgang, adgang til filer på skolens servere, til print, samt til adgang til Office 365. (Med andre ord alle de steder, som ikke benytter Uni-login.) Skolekontoen er oprettet med samme brugernavn som dit Uni-login (F.eks. "jens123c"), og en adgangskode som består af dit brugernavn + de sidste 4 cifre i dit cpr.nr. - F.eks. "jens123c1233".
Hvis din bruger er oprettet før 1/12-2020 er den oprettet med din oprindelige Uni-login-adgangskode.
Vi anbefaler at du skifter koden til din skolekonto regelmæssigt via dette link: https://password.esaars.dk
Har du problemer med dine adgangskoder, kan du få hjælp via din lærer, eller i skolens IT-afdeling. support@heguddannelser.dk
Skolen har flere trådløse netværk:
HEG Elever Dette netværk bør benyttes til netværks- og internetadgang. Når du logger på netværket med din skolekonto, gemmes koden på din enhed. Du vil derfor fremover kunne tilgå netværket, uden at du skal logge på igen.
HEG Guest HEG Guest er et "åbent hotspot". Du kan umiddelbart tilgå dette netværk uden at logge på, men skal du på Internettet, vil du blive afkrævet brugernavn og adgangskode. Skolekontoen skal benyttes. Da du skal taste brugernavn og adgangskode, hver gang du tilgår Internettet, bør dette netværk kun benyttes til de maskiner, som ikke umiddelbart understøtter netværket "HEG Elever".
Som elev på HEG har du adgang til Microsoft Office 365, herunder adgang til email, Microsoft Teams, samt til at downloade og installere Microsoft Office på din pc. Du kan logge på Office 365 via https://login.microsoftonline.com/. Du kan logge på med din email-adresse og adgangskoden fra din skolekonto. Se afsnittet "Brugerkonti og adgangskoder" herover for yderligere vejledning om adgangskoder mm.
For elever oprettet efter 1/12-2020 gælder følgende: Din email-adresse på HEG er "brugernavn@elev.heguddannelser.dk - (F.eks. jens1234@elev.heguddannelser.dk). Adgangskoden består af dit brugernavn + de sidste 4 cifre i dit cpr.nr. - F.eks. "jens123c1233".
For elever oprettet før 1/12-2020 gælder følgende: Din email-adresse på HEG er "brugernavn"@erhvervsskolerneaars.onmicrosoft.com - (F.eks. jens1234@erhvervsskolerneaars.onmicrosoft.com). Adgangskoden svarer til din oprindelige adgangskode til unilogin.
Ønsker du at hente Teams-programmet til din computer eller mobil så klik her
På Windowsmaskiner kan du også få adgang til skolens netværksdrev ved hjælp af dette program. - Højreklik på filen, og gem den på dit skrivebord- Klik på filen, og log på med din skolekonto, når du ønsker adgang til netværksdrev. På en pc er det også muligt, i en stifinder, at højreklikke på "Denne computer" og vælge "Tilknyt netværksdrev. I feltet "Mappe" indtastes "https://heimdal.esaars.dk/elevdrev/. Sæt også flueben ved linjen "Opret forbindelse med andre legitimationsoplysninger".
Print ved eksamen og terminsprøver: I tilfælde af at det ikke er muligt at tilføje skolens printere til egen PC eller Mac er det muligt at printe ved at gemme dokumentet som en PDF-fil, og uploade det til print via denne side: www.heguddannelser.dk/print Man kan gemme dokumenter i PDF-format direkte i office-programmerne eller benytte en PDF-printer som findes i f.eks. Windows 10.
AppWriter til Word (AppWriter Windows) Ved at trykke på dette link downloades AppWriter Windows. Tryk på den downloadede fil for at installere AppWriter Windows. Log ind med UNI-Login - Videovejledninger til AppWriter Windows - link
AppWriter Cloud (Google Docs / Office 365) Start en Chrome Browser Installér AppWriter Cloud fra Chrome Webshop - Installationslink Log ind med UNI-Login
AppWriter iPad/iPhone Download "AppWriter " ind under app store Log ind med UNI-Login Betydningsordbog og hurtig skan - link AppWriter tastatur således at ordforslag fås i andre apps -link
AppWriter til Android AppWriter Android installeres fra google play - link Log ind med UNI-Login
AppWriter Mac 1. Log ind med UNI-Login under aw.wizkids.dk 2. Under konto har du mulighed for at hente AppWriter Mac