Her finder du information om brugen af skolens IT-systemer.
Du finder svar på de oftest stillede spørgsmål herunder. Nye brugere bør starte med afsnittene "Brugerkonti og adgangskoder" og "Microsoft 365 - Officepakke, OneDrive, email og Teams".
IT-support Har du behov for hjælp fra skolens IT-afdeling, så kontakt os på support@heguddannelser.dk
I Aars har du også mulighed for at henvende dig direkte i IT-afdelingen mandag-fredag i tidsrummet 8.30-9.30 (Følg skiltene ved hovedindgangen i bygning E og benyt ringeklokken til IT på 1. sal). I Hobro-afdelingen kan du få IT-hjælp om onsdagen kl. 8.00 - 15.30 hvor der vil være en IT-medarbejder tilstede.
Brugernavn og adgangskode vil fremgå af fremsendt indkaldelsesbrev. Din underviser har også mulighed for finde dit brugernavn på klasselisten i Studie+ eller via søgning i Microsoft 365.
Har du problemer med dine adgangskoder, kan du få hjælp via din lærer, eller i skolens IT-afdeling. support@heguddannelser.dk
På systemer som Studie+ Yourspace mm kan du logge på med MitID.
Skolen har flere trådløse netværk:
HEG Elever Dette netværk bør benyttes til netværks- og internetadgang. Når du logger på netværket med din skolekonto, gemmes koden på din enhed. Du vil derfor fremover kunne tilgå netværket, uden at du skal logge på igen.
HEG Guest HEG Guest er et "åbent hotspot". Du kan umiddelbart tilgå dette netværk uden at logge på, men skal du på Internettet, vil du blive afkrævet brugernavn og adgangskode. Skolekontoen skal benyttes. Da du skal taste brugernavn og adgangskode, hver gang du tilgår internettet, bør dette netværk kun benyttes til de maskiner, som ikke umiddelbart understøtter netværket "HEG Elever".
Som elev på HEG har du adgang til Microsoft Office 365, herunder adgang til email (Outlook), Microsoft Teams, samt til at downloade og installere Microsoft Office på din pc. Klik her for at hente en trinvis guide til installationen. Du kan logge på Office 365 via https://login.microsoftonline.com/. Du kan logge på med din email-adresse og adgangskoden fra din skolekonto. Se afsnittet "Brugerkonti og adgangskoder" herover for yderligere vejledning om adgangskoder mm.
Ønsker du at hente Teams-programmet til din computer eller mobil så klik her
Vi anbefaler at du gemmer dine filer i OneDrive. Så kan du tilgå dem fra computer, mobil osv. blot du har internetforbindelse.
Det ses ofte at Word meddeler at man ikke kan redigere i dokumenter. Løsningen er at man klikker på sit navn øverst til højre i Word og logger af øvrige Microsoft-konti. Det kan være nødvendigt også at logge af/på den ovenfor nævnte HEG-skolekonto og lukke alle Office-programmer før det falder på plads.
AppWriter til Word (AppWriter Windows) Ved at trykke på dette link downloades AppWriter Windows. Tryk på den downloadede fil for at installere AppWriter Windows. Log ind med UNI-Login - Videovejledninger til AppWriter Windows - link
AppWriter Cloud (Google Docs / Office 365) Start en Chrome Browser Installér AppWriter Cloud fra Chrome Webshop - Installationslink Log ind med UNI-Login
AppWriter iPad/iPhone Download "AppWriter " ind under app store Log ind med UNI-Login Betydningsordbog og hurtig skan - link AppWriter tastatur således at ordforslag fås i andre apps -link
AppWriter til Android AppWriter Android installeres fra google play - link Log ind med UNI-Login
AppWriter Mac 1. Log ind med UNI-Login under aw.wizkids.dk 2. Under konto har du mulighed for at hente AppWriter Mac
For at benytte studieversioner af Autodesk software skal du logge på hos AutoDesk (Klik her) med din Microsoft 365 konto (brugernavn@elev.heguddannelser.dk) - se evt. afsnittet om Microsoft 365 længere oppe på siden.
Når du er logget på AutoDesk-kontoen skal du skrive til support@heguddannelser.dk og bede om en licens til det ønskede program (F.eks. AutoCad).