Studie-og ordensreglement for Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser - skolehjem
Skolen skal være et rart sted at være for alle – både for elever, lærere og øvrige ansatte. Derfor har vi alle et ansvar for at gøre, hvad vi kan for, at der er plads til os alle, at alle trives, og alle får det bedst mulige udbytte af undervisningen.
Skolen danner rammen om et positivt fællesskab, hvor vi respekterer hinanden, optræder ansvarligt og viser hensyn, udviser almindelig god opførsel og bruger et sprog og en adfærd, som ikke virker hverken støjende, stødende, provokerende eller truende over for andre.
Ligestilling og ligeværd er nøgleord. Der er plads til alle. Alle behandles og behandler andre ligeværdigt og respektfuldt uanset køn, religion, seksualitet, etnicitet, politisk overbevisning eller andre personlige forhold. Alle er lige meget værd – og alle skal kunne færdes trygt i og uden for skoletiden, uden forskelsbehandling.
Skolen har udarbejdet en antimobbestrategi, som du skal gøre dig bekendt med. Du finder den her.
Oplysninger, som gives eller overdrages til skolen, behandles ansvarsfuldt og med respekt for dit privatliv og din integritet og i overensstemmelse med gældende lovgivning. Vi forventer, du også udviser respekt over for andre elever, lærere og øvrige ansatte i forhold til deres privatliv og integritet, også uden for skoletiden.
Studie- og ordensreglementet skal overholdes af alle og være med til at sikre trygge og attraktive rammer.
Undervisningen
Du er studieaktiv, hvilket vil sige, at:
- du har mødepligt og møder præcist til din undervisning
- du afleverer dine opgaver til tiden
- du møder forberedt og deltager aktivt i undervisningen, også når den er tilrettelagt virtuelt eller som ekskursion. Ved virtuel undervisningen skal du følge lærerens anvisninger vedr. brug af kamera, mikrofon og lyd
- du deltager aktivt i terminsprøver, årsprøver og andre interne prøver og lignende
- du kun må gøre brug af mobiltelefon, AI (kunstig intelligens), hjælpeprogrammer (excl. programmer bevilliget af SPS) og andet elektronisk udstyr i undervisningen efter aftale med læreren.
- plagiat, snyd og anden uretmæssig adfærd accepteres ikke. Plagiat, snyd og anden uretmæssig adfærd, som kan forhindre eller modvirke, at du eller dine kammerater fuldfører din/deres uddannelse, betragtes som et særligt groft brud på studie- og ordensreglementet.
- alle forsømmelser registreres som fravær, med undtagelse af elevrådsarbejde, borgerligt ombud, repræsentation i bestyrelsen og session. Ved længerevarende sygdom, eller hvis du skal fritages for undervisning og/eller eksamen af helbredsmæssige årsager, kan skolen enten kræve at få en lægeerklæring (mulighedserklæring/friattest) eller en tro- og loveerklæring med underskrift af evt. forældre eller værge.
- ved fravær skal du på dagen mellem kl. 7.30 og 8.00 registrere dit fravær inkl. årsagen hertil i det studieadministrative system. Det er dit ansvar at indhente den tabte undervisning. Har du en uddannelsesaftale, skal du endvidere orientere din mester om dit fravær, med mindre I har aftalt andet.
- der er mødepligt til indkaldte samtaler. Udeblivelse fra indkaldte samtaler uden gyldig grund betegnes som skærpende omstændighed, der pr. automatik kan lede til næste skridt og evt. udmeldelse.
- du bidrager til, at undervisningslokaler altid er klar til næste hold ved at:
- rydde op, så der ikke ligger papir, affald og lignende
- lukke vinduer og slukke lys
- sætte stole op efter sidste lektion i lokalet
Kommunikation mellem dig, skolen og evt. mester/arbejdsgiver
- En stor del af skolens kommunikation foregår via de digitale systemer, som du møder i undervisningen, samt e-Boks, mail og telefon. Det er dit ansvar løbende at tjekke informationer via disse kanaler samt at opdatere dine kontaktoplysninger i de digitale systemer, der anvendes.
- Er du under 18 år, kan dine forældre/værger blive indkaldt til relevante møder og samtaler. De vil også blive orienteret i forbindelse med forhold, der er relevante for din fortsatte uddannelse, fx advarsler ved brud på studie- og ordensreglementet
- Er du eud- eller eux-elev, og har du en uddannelsesaftale, orienteres din mester/arbejdsgiver om det, vi ifølge lovgivningen skal informere om, herunder forhold der kan påvirke dit uddannelses-forløb såsom fravær og brud på studie- og ordensreglementet.
Studiemiljøet i øvrigt
- Du skal fremvise studiekort (og på forlangende aflevere dit studiekort slettes) eller anden legitimation ved anmodning fra en af skolens ansatte. Info De har det elektronisk nu
- Du skal behandle skolens bygninger, inventar og udstyr (herunder også materialer og bøger) omhyggeligt og ordentligt.
- Al spil om penge – både fysisk og digitalt – er forbudt på skolens område døgnet rundt. Spil om penge er på alle måder uønsket, da det skaber et dårligt studiemiljø for alle, samtidig med at det for den enkelte kan have store menneskelige konsekvenser i form af gæld, bekymringer og ludomani.
- Du må ikke færdes indendørs på rulleskøjter, segways, løbehjul og lignende, med mindre der er givet tilladelse hertil.
- Du skal rydde op efter dig selv - både i klassen og i skolens fællesarealer.
- Mad og drikke skal indtages i kantine og fællesarealer og ikke i undervisningslokaler.
- Service må ikke fjernes fra kantineområdet.
- Færdselsloven er gældende på hele skolens område.
- Parkering af cykler, motorcykler, knallerter og biler skal ske på de steder, der er anvist hertil.
Rygning og rusmidler
- Skolens område er røgfrit døgnet rundt, med mindre skolen udtrykkeligt har givet tilladelser til særlige rygeområder. Det gælder også e-cigaretter, snus, tyggetobak og lignende.
- Der er røgfri skoletid i tidsrummet 7:45 – 16:00. I dette tidsrum må elever, kursister, gæster og ansatte ikke ryge eller benytte e-cigaretter, snus, tyggetobak eller lignende. Dette gælder også i pauser og uden for skolens område. På skolens område og skolehjem/erhvervskollegie må der ikke medbringes, indtages eller distribueres øl, vin, spiritus eller andre rusmidler. Du må ikke møde beruset eller påvirket af andre rusmidler. Dette gælder også på ekskursioner og studieture, som er en del af undervisningen.
- Skolen forbeholder sig ret til at bede om en test for påvirkning af alkohol eller andre rusmidler. Hvis du nægter at få foretaget testen, vil det blive betragtet som en positiv test.
- Ved officielle elevfester og andre særlige arrangementer kan der efter klar forudgående aftale med en af skolens chefer udskænkes øl, vin og drikke og gives tilladelse til rygning på anviste områder. Uanset det nærmere indhold af nærværende studie- og ordensreglement har du pligt til loyalt at efterfølge de konkrete henvisninger, skolens ansatte giver dig for at opretholde god orden på skolen, uanset om disse gives mundtligt eller skriftligt.
Uanset det nærmere indhold af nærværende studie- og ordensreglement har du pligt til loyalt at efterfølge de konkrete henvisninger, skolens ansatte giver dig for at opretholde god orden på skolen, uanset om disse gives mundtligt eller skriftligt.
Konsekvenser ved brud på skolens studie og ordensreglement
- Hvis du ikke overholder ordensreglementet, eller hvis du begår strafbare handlinger, bliver du erstatningspligtig.
- Skolen kan også stille dig økonomisk til ansvar for skader og ødelæggelser, som er forvoldt forsætligt eller groft uagtsomt.
- Følges reglerne om brug af eget elektronisk udstyr såsom computer og mobiltelefon ikke, kan udstyret inddrages til senere udlevering. Chefen kan ligeledes fratage dig muligheden for at medbringe og/eller anvende nærmere bestemte private genstande eller typer af genstande, som f.eks. mobiltelefon.
- Ved overtrædelse af ordensreglementet kan skolen give dig en mundtlig eller skriftlig pædagogisk tilrettevisning, chefen kan give dig en skriftlig advarsel, udelukke dig fra arrangementer eller aktiviteter, midlertidigt udelukke dig fra undervisningen, undlade at indstille dig til prøve det pågældende år og/eller bortvise dig.
- Ved meget grove eller gentagne brud på studie- og ordensreglementet kan resultatet blive, at din adgang til skolen begrænses eller forbydes, mens en sag undersøges, at du indstilles til eksamen i fag uanset om faget udtrækkes, at du overflyttes til en anden skole eller permanent bortvises.
- Ved fravær på kritiske tidspunkter kan chefen udelukke dig fra resten af faget og/eller forløbet.
- Pædagogiske tilrettevisninger, skriftlige advarsler og øvrige sanktioner kan fastsættes således, at det betinges, at der ikke sker gentagelser eller andre overtrædelser af stude- og ordens-reglementet, eller du retter op på konkrete forhold, du aktivt medvirker til forsoning med den, du har gjort uret, og/eller du deltager i mægling herom.
- Afgørelsen om oprykning til næste klassetrin eller nægtelse heraf sker i henhold til de regler, der er fastsat i lovgivningen herom, eller som er fastsat af Undervisningsministeren.
- Indgivelse af skriftlig klage over en chefs afgørelse om en sanktion skal ske inden for 2 uger. Klagen betyder ikke, at afgørelsen annulleres, mens der tages stilling til, om klagen er berettiget.
Politik for opbevaring og behandling af personoplysninger
Gennemgående for vores databehandling er, at vi kun behandler personoplysninger til bestemte formål og ud fra berettigede legitime interesser. Vi behandler kun personoplysninger, der er relevante og nødvendige til opfyldelse af de angivne formål.
Alle medarbejdere på Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser har modtaget en instruks, som indeholder de retningslinjer, man som ansat ved Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser er ansættelsesretsligt forpligtet til at overholde i forhold til opbevaring og behandling af personoplysninger. Ved brug af ekstern assistance indhentes erklæring i forhold til tavshedspligt og opbevaring og behandling af personoplysninger.
Oplysninger opbevares sikkert og forsvarligt, og kun så længe de er nødvendige af hensyn til sagsbehandlingen, eller som lovgivningen pålægger os.
Du finder skolens politik for opbevaring og behandling af personoplysninger på skolens hjemmeside her.
Samtykkeerklæring vedr. rusmidler
Så længe du er i gang med en uddannelse på Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser, giver du desuden hermed samtykke til, at vi må teste dig for misbrug af rusmidler.
Såfremt testen påviser misbrug, giver du endvidere samtykke til, at Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser må videregive testens resultat til misbrugsafdelingen ved kommunen samt modtage tilbagemelding vedr. kontrolresultater, afdækningssamtaler samt eventuelt efterfølgende behandlingsforløb for misbrug og status for behandling.
Misbrugsafdelingen modtager i det konkrete tilfælde kopi af nærværende underskrevne studie- og ordensreglement som deres dokumentation for, at samtykke er indhentet. Oplysningerne er hos Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser kun tilgængelige for chefen og elevcoachen og opbevares kun så længe, du opretholder din uddannelse hos os.
Såfremt du ønsker at trække dit samtykke tilbage, sker det ved mail til gdpr@heguddannelser.dk eller ved almindeligt brev med underskrift. Samtykket er en betingelse for at kunne opretholde din uddannelse hos os.
Tilbagekaldes samtykket, afbryder du derfor samtidig din uddannelse ved Himmerlands Erhvervs- og
Gymnasieuddannelser.
Du skal i Studie+ bekræfte, at du er orienteret om skolens regler for studieaktivitet, skolens Studie- og ordensreglement samt antimobbestrategi. Du skal ligeledes bekræfte, at du er gjort bekendt med skolens
politik for opbevaring og behandling af persondata, herunder skolens behandling af mine person-oplysninger. (Som forældre/værge til en person under 18 år er bekræftelse og samtykke givet på elevens vegne).
Bilag A: Tillæg til studie- og ordensreglement for elever på skolehjem
Skolehjem/erhvervskollegie eller lignende indkvartering af eud- og eux-elever
- Indkvarteringen foregår på værelser beregnet til 1, 2 eller 3 personer med fælles toilet og bad.
- Når du flytter ind på skolehjemmet, skal du gennemgå værelset for eventuelle mangler og herunder rengøringsstand.
- Mangellisten skal udfyldes elektronisk inden 3 hverdage. Du udfylder den sammen med din værelseskammerat.
- Vejledning i hvordan du udfylder mangellisten, finder du via QR-kode på værelset.
- Hvis du ikke afleverer en mangelliste inden 3 dage, er værelset godkendt som værende uden mangler, da du flyttede ind. Du kan derfor ikke efterfølgende påberåbe dig, at der var fejl og mangler, allerede da du flyttede ind.
- Du skal opbevare egne genstande på værelset. Våben, farlige kemikalier og andre farlige genstande må ikke medbringes og opbevares på værelset eller skolehjemmet. Ved tvivlsspørgsmål bedes du henvende dig til skolevagten. Dennes eller andres ansattes påbud eller forbud altid skal altid respekteres.
- Du skal selv holde orden og gøre rent på dit værelse - se skiltning om rengøring på værelse og/eller fællesområder.
- Affald skal bæres ud i containerne minimum en gang ugentligt og en servicemedarbejder vil med mellemrum komme og tilse, at værelserne er i ordentlig stand. Hver onsdag fra 15:00-17:00 er der obligatorisk rengøring - det er din opgave og dit ansvar. Manglede oprydning og rengøring bliver faktureret jf. ordensreglerne.
- Lagen, pude- og dynebetræk skal anvendes. Manglende brug af lagen bliver faktureret med kr. 125,00 (indkøb af rullemadras) eller kr. 650,00 (indkøb af topmadras). Manglende brug af pude- og dynebetræk bliver faktureret med hhv. kr. 125,00 og kr. 300,00.
- Du hæfter personligt for eventuelle bortkomne nøgler/nøglebrikker og skader eller ødelæggelser, som du har forårsaget på skolen. En ny nøglebrik koster 250 kr.
- Skolehjemmets personale eller håndværkere kan komme på uanmeldt besøg på værelserne efter behov.
- Skolehjemmets personale informeres ved ankomst eller senest dagen efter om morgenen, hvis du lider af en sygdom, som det er vigtigt, at skolens personale ved besked om.
- Hvis du er under 18 år, skal du være på skolehjemmet/erhvervskollegiet senest kl. 23.00 alle dage, hvor dørene låses.
- Der skal være nattero efter kl. 23.00.
- Du må ikke bære arbejdstøj i skolehjemmets værelser og i skolehjemmets fritidslokaler.
- Du er forpligtet til at deltage i elevvagtordningen. Du kan læse mere om elevvagtordningen i Skolehjemsfolderen.
- Du må få besøg af gæster efter normal undervisningstid, dog kun efter forudgående aftale med skolehjemsmedarbejderen i receptionen. Gæster skal forlade skolehjemmet senest kl. 22.30. Hvis der er plads, kan der på hverdage gives tilladelse til, at gæster kan overnatte, hvis dette er aftalt på forhånd med skolehjemsmedarbejderen i receptionen. En overnatning koster kr. 200,00 eksklusiv forplejning.
- Madvarer og service må ikke fjernes fra kantineområdet. Sker det, faktureres det som manglende oprydning.
- Der må ikke tilberedes eller indtages mad på skolehjemmets værelser og i skolehjemmets fritidslokaler.
- Misbrug af brandalarm og brandslukningsmateriel eller overtrædelse af reglerne omkring øl, vin og spiritus medfører bortvisning fra skolehjemmet/erhvervskollegiet.
Weekend
Elever kan bevilges ophold på skolen i weekenden. Ønske om ophold i weekender skal meddeles til og bevilges af receptionen senest onsdag eftermiddag kl. 15:30 før weekenden. Tilmelding sker ved betaling via mobilepay, samtidig med at du tilmelder dig i receptionen. Ophold og forplejning i weekenden koster kr. 200-. Vi forventer, at du rydder op efter dig selv og i øvrigt behandler skolens lokaler og ejendom på en ordentligt
måde – ordensreglementet er også gældende i weekenden. I weekender med boende elever udpeges
en elevvagt for ovenstående, og der er ligeledes tilkaldevagt tilknyttet, hvis der opstår behov for det.
Fravær på skolehjem
- Ved fravær skal du møde op i Receptionen eller ringe mellem kl. 8.00 og 9.00 på tlf. 96 98 10 01 og melde dit fravær samt årsagen hertil.