Forretningsmodel for skoleoplæringscenteret på HEG
På Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser arbejder vi med en samlet organisering af og ens principper for vores skoleoplæringscenter, herunder undervisningsprincipper, værksteder, anlæg og udstyr i oplæringen samt samarbejdet med oplæringscenterudvalg, lokale uddannelsesudvalg og de lokale virksomheder. Dette er nærmere udfoldet i følgende, og gælder for alle de uddannelser, vi er og ønsker at blive oplæringscenter for.
Formål
Skoleoplæringscenterets formål er at gennemføre uddannelse til gavn for de elever, som ikke får en ordinær uddannelsesaftale til gavn for erhvervslivet og samfundet.
Skoleoplæringscenterets opgave er at medvirke til, at elever kan begå sig på et arbejdsmarked, der stiller krav om såvel faglige som personlige kompetencer, kreativitet og omstillingsparathed.
Skoleoplæringscenteret ønsker herigennem at spille en aktiv og deltagende rolle i erhvervsudviklingen og udviklingen i samfundet med plads til, at elever kan bruge deres kompetencer og hvor virksomheder får tilført det mulige og nødvendige antal lærlinge.
For at opfylde dette formål, er oplæringscentrets opgave at:
- oprette flest mulige lærepladser
- sikre effektiviteten i elevernes lærepladssøgning
- arbejdsmarkedet forsynes med den nødvendige arbejdskraft
- skabe en arbejdsdag for eleverne, der er så virksomhedsnær som mulig
- samarbejde med andre oplæringscentre og skoler
Værdigrundlag
På HEG arbejder vi ud fra følgende værdigrundlag:
Vi tager altid udgangspunkt i det anerkendende samarbejde, der skaber værdi.
I skoleoplæringen gør vi det ved, at undervisningen giver den enkelte de rigtige udfordringer på de rigtige tidspunkter, så denne efterspørges i erhvervslivet, er kvalificeret til videreuddannelse og bidrager til samfundets udvikling.
Hver enkelt elev skal have de rigtige udfordringer på de rigtige tidspunkter.
Organisering
Udviklingschefen er overordnet ansvarlig for den daglige ledelse af Virksomhedscentret.
Uddannelsescheferne for hver uddannelse har det daglige ansvar for skoleoplæringen i deres område og ansætter skoleoplæringsinstruktører med relevant faglig og pædagogisk baggrund. Virksomhedscenteret har en central rolle med support og sparring til skoleoplæringsinstruktørerne og afholder løbende fælles møder med alle instruktører for at sikre kvalitet, udvikling, samarbejde og resultater.
Udviklingschefen refererer til skolens direktion og supporterer skoleoplæringscenterudvalget.
Koordinatoren for virksomhedscenteret er ansvarlig for den daglige drift og for koordinering af arbejdsopgaverne mellem de ansatte på skolen.
Skoleoplæringsinstruktørernes mål er at skabe en arbejdsdag, som er så tæt på dagligdagen i en virksomhed som muligt, samtidig skal de sikre et højt fagligt niveau og et socialt miljø, som sikrer elevernes fortsatte personlig kompetenceudvikling, som gør dem attraktive for virksomhederne.