Benyt en anden browser for at få den optimale oplevelse.

Du benytter en browser som er forældet.
Du kan benytte en anden browser for at få den optimale oplevelse, vi anbefaler følgende: Google Chrome, Microsoft Edge, Firefox eller Opera.    Luk denne besked

Gå til indholdet
Uddannelser Mere fra HEG
HEG logo i rød
Søg
Skriv eksempelvis uddannelse, adgangskrav til murer, kontakt etc.

Q&A med vores tidligere htx elev Pernille Holm

Vi tog en snak med Pernille om, hvad hun laver nu, hvor hun er færdig med htx hos os.

Læs med her og se, hvad hun svarede — måske kan det inspirere dig til samme overvejelser?

Kan du fortælle lidt om dig selv?  

Jeg er født og opvokset på et mindre landbrug udenfor Nørager i Himmerland. Jeg har gennem hele min barndom spillet håndbold og fodbold.

Hvornår gik du på skolen i Aars?

Jeg tog min htx-uddannelse med Science-studieretningen på HEG i Aars i perioden fra 2012 til 2015.

Hvad lavede du efter din studentereksamen? 

Jeg flyttede til Aalborg, hvor jeg tog en professionsbachelor i Byggeri & Anlæg med speciale i Vand & Miljø (diplomingeniør) på Aalborg Universitet. På ingeniørstudiet mødte jeg min kæreste Kasper, som jeg bor sammen med i Dronninglund.

Hvad drømte du om at bruge din uddannelse til, da du startede din uddannelse her hos os? 

Da jeg påbegyndte min gymnasiale uddannelse, vidste jeg endnu ikke, hvad jeg ville arbejde med som voksen. Én ting var dog sikkert, jeg ville lave noget, hvor man bruger matematik og fysik i praksis. Jeg har altid interesseret mig for byggeprojekter, fordi jeg godt kan lide procesarbejde. Med en htx-uddannelse fik jeg en tværfaglig forståelse for naturen og miljøet omkring os, derudover fik jeg gennem teknikfaget Byggeri og Energi et indblik i byggeprojekters mange faser og udfordringer.

Hvad laver du nu?

Når jeg ikke holder barsel, arbejder jeg som ingeniør ved WSP (tidligere Orbicon), hvor jeg også var i praktik i 2018. I mit job arbejder jeg blandt andet med kloakering og klimatilpasning gennem rekreative regnvandshåndterings-løsninger bl.a. på skoler og børnehaver. Til at udtænke disse løsninger bruger jeg meget af min viden om læringsstile fra de tværfaglige fag og projekter på htx, bl.a. studieområdet og teknikfag.

Hvad fik dig til at vælge en bestemt retning i sin tid?

Jeg valgte Science-studieretningen, da jeg altid har været glad for de naturvidenskabelige fag. Det var vigtigt for mig, at jeg gennem min studieretning kunne blive klogere på, hvordan naturvidenskaben berør os i dagligdagen. Jeg har altid interesseret mig for årsags-virknings-sammenhænge, hvilket underviserne på htx er gode til at implementere i undervisningen.

Har du kunnet bruge det, som du lærte på htx efterfølgende?

Det var en kæmpe fordel for mig, da jeg påbegyndte min videregående uddannelse på Aalborg Universitet, at jeg i gymnasiet havde været vant til projektbaseret læring – og ofte som gruppearbejde. Det skyldes, at ingeniørstudierne på AAU ligeledes gør brug af PBL (Problem- og projektbaseret læring). I mit job som ingeniør gør jeg stadig i høj grad brug af denne tankegang, når vi skal løse diverse klimaudfordringer.

Hvad husker du os mest for?

Gymnasietiden har været en helt unik tid for mig. Studiemiljøet har dannet grobund for livslange venskaber, og derudover var studiemiljøet fyldt med kompetente og inspirerende undervisere – de fleste med baggrund fra erhvervslivet, hvilket kun har gjort undervisningen mere relaterbar. Underviserne havde ud over store faglige kvaliteter også en kæmpe interesse i at give os elever den bedste studietid gennem stærke personlige relationer – også i de svære tider.

Hvad drømmer du om i fremtiden?

Jeg drømmer om, at jeg kan være med til at fremtidssikre vores land, når det kommer til håndtering af nedbør m.v. Jeg vil rigtig gerne lave flere projekter med regnvandshåndtering på skoler og øvrige legepladser, da mine store drøm er at inspirere børn og unge til at se naturvidenskaben lige for øjnene af dem. Min drøm er, at jeg på én eller anden måde, når jeg har nok erfaring, kan undervise børn og unge i klima og miljø.

Pernilleholm
Citat tegn

Studiemiljøet har dannet grobund for livslange venskaber, og derudover var studiemiljøet fyldt med kompetente og inspirerende undervisere – de fleste med baggrund fra erhvervslivet, hvilket kun har gjort undervisningen mere relaterbar. Underviserne havde ud over store faglige kvaliteter også en kæmpe interesse i at give os elever den bedste studietid gennem stærke personlige relationer – også i de svære tider.

Pernille, tidligere htx-elev