Vi vil udvikle et koncept, der skaber sammenhæng inden for et fagligt tema, fra grundskole over EUD/EUX og til en videregående uddannelse.
Dette ved at udvikle og kortlægge begreber og sammenhænge inden for et fagligt tema eller fagsøjle.
Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser (HEG) er centrale i processen og ønsker derfor at facilitere fysiske møder, der samler lærere og undervisere om at skabe gode overgange fra et forløb til det næste.
Vi vil i projektet fremme:
- Viden om muligheden for at komme ind på en uddannelsesvej fra grundskole over EUD/EUX til direkte adgang til en videre gående uddannelse.
- Kortlægge og udvikle uddannelsesmateriale med fokus på sammenhæng og progression fra start og videre frem.
- Etableringen af faglige netværk for lærere og undervisere fra grundskole til Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser og til professionshøjskolen.
Vi vil imødekomme udfordringen med at sikre gode og relevante uddannelsestilbud i Himmerland. Vi kan se en tendens til, at unge rejser til store byer for at få en uddannelse. Ved at unge rejser fra Himmerland og danner netværk i studiebyerne, kan det være vanskeligt at få dem tilbage til Himmerland.
Vi vil derfor sikre information om sammenhængende uddannelsesmuligheder i Himmerland, hvor de unge har et stærkt og familiestøttet netværk.
Vi ønsker at facilitere en proces, hvor vi har eleven i centrum. Forstået på den måde at vi vil skabe information om mulighederne for livslang læring, samt skabe sammenhæng i undervisningsmaterialet eleven bliver præsenteret for fra grundskolen over fagskolen og til den videregående uddannelse. Sammenhængen sikres ved f.eks. at anvende de samme fagtermer og arbejde med en stigende taksonomisk progression, således eleven får en fornemmelse af, at den tidligere undervisning giver et godt fundament at arbejde videre på i fagskolen, og på fagskolen finder ro i at pensum giver mulighed for at kunne læse videre på en videregående uddannelse.
Denne meningsskabende progression vil være et samlende arbejdsfelt for lærere og undervisere som skal mødes fysisk på fagsøjlemøder, som HEG huser og faciliterer. Vi vil på sigt udvikle HEG til et uddannelsescenter i Himmerland, som faciliterer fagsøjlemøder mellem lærere i grundskolen, der underviser i STEM-fag, og lærere på EUD/EUX, der underviser på tømreruddannelsen, og undervisere på UCN, der underviser i f.eks. trækonstruktion på konstruktøruddannelsen.
Ved at skabe sammenhæng i og udvikle fælles uddannelses materiale med sammenhæng og planlagt progression, kan eleverne finde ro og mening i livslang læring inden for en fagsøjle med mange niveauer.
Lærere og undervisere får gennem dette arbejde et professionelt og personligt netværk, som sikrer forankring af projektet på lang sigt. Gennem disse professionelle og personlige netværk, som er forankret i interesse for et tema eller fag, vil der forventeligt opstå nye og innovative tiltag, der danner synergi mellem institutionerne til gavn for elever og studerende.
Fagsøjlen er et struktureret og sammenhængende forløb, der sikrer, at de kundskaber den enkelte elev i grundskolen har tilegnet sig, retfærdiggøres og udbygges i EUD / EUX og herefter videre på professionshøjskolerne eller på universitetet. Den akkumulerede viden skal igennem hele forløbet være både erhvervsrettet og knytte an til et videre studie, hvor der så igen vil kunne bygges oven på i fagsøjlen.
Disse mange niveauer i fagsøjlen skal lette forståelsen og muliggøre efteruddannelse på det niveau, den studerende er kommet til, og som er erhvervsrelevant for den enkelte. Således kan eleven gå ud og tage et arbejde i en årrække og derefter komme tilbage og læse videre.
Eksempel:
Et eksempel kan være, at en elev fra grundskolen bliver undervist efter materiale fra fagsøjlen konstruktion.
Når eleven fortsætter til EUD/EUX vil eleven bliver præsenteret for de samme begreber og termer som i grundskolen vedr. konstruktion. Vælger eleven at studere videre på en professionshøjskole, enten direkte eller efter nogle år i erhvervslivet, eller som en del af efteruddannelse, bliver der bygget oven på de tidligere anvendte termer og begreber samt oven på en fælles grundlæggende forståelse af emnet konstruktion i konstruktøruddannelsen på UCN.
For at knytte erhvervslivet til projektet og derved sikre en sammenhæng mellemprojektet og bygge- og anlægsbranchen vil vi tilknytte lokale virksomheder fra de lokale uddannelsesudvalg i et advisory board, der vil modtage en præsentation to gange om året. Disse præsentationer vil indeholde status på projektet og virksomhederne vil kunne levere forslag til de næste skridt i projektet.
Projektinformation:
Projektleder: Anders Bindslev Rask
Startdato: 2020
Slutdato: 2023
Samlede støtteberettigede projektudgifter: 1.530.000 kr.
Støtte til projektet: 1.050.000 kr.
Egenfinansiering: 480.000 kr.
Indstillet af: Region Nordjylland
Fond og indsatsområde: Uddannelsespuljen under Region Nordjylland.
Hovedansøger og leadpartner Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser
Østre Boulevard 10
9600 Aars