Skolens fælles pædagogiske og didaktiske grundlag
Undervisningen på HEG er kendetegnet ved:
- Eleverne arbejder med anvendelsesorienterede løsninger på praksisnære og relevante problemstillinger, gerne i samarbejde med virksomheder og uddannelsesinstitutioner.
- Eleverne lærer at forholde sig reflekterende til omverdenen og at tage ansvar.
- Eleverne udvikler evnen til at samarbejde og at arbejde selvstændigt.
- Eleverne lærer at kommunikere konstruktivt, tænke kreativt og at være innovative.
- Eleverne lærer at manøvrere på et omskifteligt arbejdsmarked.
- Læreren styrker elevernes læringsproces gennem en tydelig pædagogisk ledelse af undervisningen.
- Læreren skal gennem velovervejede og reflekterede didaktiske valg omkring undervisningsformer og metoder skabe en varieret undervisning, som motiverer eleverne og skaber læring.
- Læreren er positivt understøttende i forhold til elevens faglige udfordringer.
- Læreren og eleverne indgår i et forpligtende samarbejde for at styrke læring og trivsel.
- Læreren sikrer, at eleverne modtager en tydelig feedback og feedforward, som støtter og udvikler elevens læring.
- Lærerne arbejder i professionelle læringsfællesskaber, hvor de gennem sparring er samskabende om udvikling af undervisning.
- Undervisningen er målrettet, velstruktureret og planmæssig.
- Undervisningen er tværfaglig, helhedsorienteret og meningsfuld for eleverne.
- Undervisningen fremmer elevernes sociale og menneskelige egenskaber.
- Undervisningen udfordrer eleverne, stiller krav til dem og vækker deres nysgerrighed, læringslyst og mod på at prøve noget nyt.
- Undervisningen anerkender og udvikler elevernes potentiale og talent.
- Undervisningen understøtter gode relationer eleverne imellem og skaber tilhørsforhold.
- Undervisningen bidrager gennem almen dannelse og faglig fordybelse til udviklingen af elevernes identitet.
- Undervisningen understøtter, at eleverne tager ansvar og bliver selvstyrende i forhold til egne læreprocesser.
- Skolen har et anerkendende læringsmiljø, som giver fællesskab og trivsel.
- Skolens læringsmiljø skaber sammenhæng mellem teori og praksis, baseret på velunderbygget og opdateret viden og teknologier.
- Skolen, teams og lærere vedligeholder og udvikler deres pædagogiske, didaktiske og fagfaglige kompetencer.